Aplikacje interaktywne

Aplikacje interaktywne to dedykowane programy, działające zarówno na urządzeniach stacjonarnych jak i mobilnych, prezentujące w interaktywny sposób treści multimedialne. Użytkownik zyskuje niemal nieograniczoną swobodę nawigacji po funkcjach programu. Wejście w interakcję z taką aplikacją odbywa się poprzez innowacyjne systemy sterowania.

Systemy sterowania aplikacją

wskaźnik – kursor oraz klawisze myszy
dotyk – zarówno pojedyńczy jak i wielokrotny (and. multitouch) w ekran monitora lub telewizora, na którym wyświetlana jest aplikacja
głos, polecenia głosowe – interpretując komendy głosowe, aplikacja wykonuje określone zadania
gesty ręki, ruchy całego ciała – użytkownik kontroluje aplikację, poruszając rękami, nogami lub wykorzystując tylko mimikę twarzy

Przykładowe zastosowania

Aplikacje, które spełniają te warunki, a przy tym nie wymagają do działania dużej powierzchni, to przykładowo: wirtualna przymierzalnia pozwalająca dobrać części garderoby, maski, okulary czy nakrycia głowy, wyświetlając je na ekranie na tle naszej sylwetki.

Augmented reality, czyli rozszerzona rzeczywistość

Niewątpliwie duże zainteresowanie w ostatnich latach zdobyła technologia Augmented Reality, pozwalająca na połączenie obrazu z kamery wideo z obiektami generowanymi komputerowo, tworząc w czasie rzeczywistym wrażenie przebywania z elementami świata wirtualnego.

Kontroler ruchu Kinect

Innym ciekawym, ale niestety wymagającym już większej powierzchni rozwiązaniem są aplikacje interaktywne na kontroler Microsoft Kinect, które pozwalają wykorzystać naturalne ruchy użytkownika do sterowania elementami wirtualnego świata. Kinect kojarzony jest często z grami na konsolę XBOX 360 oraz XBOX One, ale mało kto zdaje sobie sprawę, że można go też z powodzeniem wykorzystać w aplikacjach interaktywnych i spersonalizowanych grach reklamowych.

Ekrany dotykowe

Bardzo popularnym, choć już nie tak efektownym rozwiązaniem są aplikacje interaktywne na ekrany dotykowe. Ekrany takie mogą mieć różne rozmiary i być wykorzystywane w różnym charakterze od zwykłego telewizora, poprzez dotykowe stoły, aż po interaktywne standy czy wręcz zamknięte w wymyślne obudowy, tworząc nietypowe automaty lub kabiny dające niezapomniane wrażenia użytkownikom.

Aplikacje interaktywne na urządzenia mobilne

Doskonałym, choć jeszcze niezbyt docenianym środkiem promocji w centrach handlowych są urządzenia mobilne, a więc najczęściej smartfony i tablety posiadane przez odwiedzających. Odpowiednia konstrukcja kampanii z wykorzystaniem aplikacji na telefony może przynieść zaskakujące rezultaty, nie tylko przez samo wciągnięcie w zabawę użytkownika z jednoczesnym pozostawieniem mu dużej dozy intymności (czego niestety brakuje w standardowych kampaniach, gdzie często trzeba wyjść na środek spośród tłumu), ale także ze względu na pozostawienie trwałego śladu w jego telefonie. Zainstalowana aplikacja może być później wykorzystania do dalszych celów marketingowych, przekazywania Klientom nowych informacji lub zachęcania do określonych zachowań.

Warto również wymienić rozwiązania mniej popularne, bo jeszcze szerzej nieznane, które jednak mają olbrzymi potencjał. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj cała grupa pomysłów opartych na połączeniu elementów świata rzeczywistego, zaawansowanej elektroniki i świata wirtualnego prezentowanego na urządzeniach elektronicznych. Proszę sobie przykładowo wyobrazić wyścig miniaturowych modeli samochodów po makiecie toru rajdowego. Ale wyścig nietypowy, bo taki w którym samochodami steruje się za pomocą tabletów lub telefonów komórkowych, a na ekranach widać podgląd obrazu z kamer umieszczonych na ścigających się samochodach.

Inny przykład: aplikacja interaktywna na ekranie dotykowym czy wręcz na tablecie pozwalająca komponować muzykę, która w trakcie tworzenia nie tylko odtwarza dźwięk, ale jeszcze steruje oświetleniem. W pomieszczeniu mogą być umieszczone kolorowe reflektory, które są włączane lub poruszają się zgodnie z rytmem tworzonej przez użytkownika muzyki.

Na koniec można jeszcze przedstawić dość standardowy, a jednak całkiem efektywny pomysł połączenia wirtualnej aplikacji interaktywnej do zwiedzania trójwymiarowego modelu inwestycji ze sterowaniem elementami fizycznej makiety architektonicznej (np. podświetleniem pomieszczeń, czy obracaniem jakichś elementów). Niewielka makieta wraz z komputerem sterującym wcale nie musi zajmować dużo miejsca, a jednak poczucie, że nasza zabawa na ekranie komputera ma natychmiastowe przełożenie na sytuację makiety rzeczywistej stojącej tuż obok daje dużą frajdę nie tylko najmłodszym, ale też budzi duże zainteresowanie i często niedowierzanie wśród dorosłych odbiorców.